Overslaan en naar de inhoud gaan
EFE03D
00000
417
6B4A92
ffffff
416
6EB0E6
ffffff
415

Fietsroute Dinteloord Nieuw

36,0km
 
POI11

Willemspolderweg aan de rechterzijde van de weg kort voor het Mark-Vlietkanaal
Op 5 april 1943 is op deze plek een Amikaanse Boeing Flying Fortress B17 gecrasht. 

 
 
 
POI
POI01

Er bestond al jaren een spaarbankboekje met daarop een geldbedrag bestemd voor het oprichten van een bevrijdingsmonument. Het geld was opgehaald in de kerken van Dinteloord.

Bevrijdingsmonument Dinteloord
Bevrijdingsmonument Dinteloord
POI02

De opmars van het geallieerde leger was tot de bewuste dramatische zaterdagmorgen van 4 november 1944 voor Dinteloord gelopen zoals voor de meeste dorpen in de regio. 

 
 
 
POI
POI03

Een Glider of ook wel een Glijvliegtuig/Zweeftoestel genoemd is motor loos, zonder propeller en met lange vleugels. 

 
 
 
POI
POI04

Groepsschuilplaats Eerste Wereldoorlog 1914-1918, Sasdijk ter hoogte van de Vierlinghsluis. De bunker is in de dijk gebouwd en is niet te bezichtigen. Privéterrein. De bunker is zichtbaar. De punt van het dak steekt een klein stukje boven de dijk uit.

 
 
 
POI
POI05

T-kruising Sasdijk-Dintelpolderdijk (net voor de Kleine Karolinapolder) staat links een Duitse bunker type 690 uit de Tweede Wereldoorlog en behoorde tot de Atlantikwall. Deze bunker is niet te bezichtigen. Hij staat op privéterrein.

 
 
 
POI
POI06

Einde Sasdijk. Duitse bunker type 612 uit Tweede Wereldoorlog. Behoorde tot de Atlantikwall. Deze bunker is niet te bezichtigen. Hij staat op privéterrein.

 
 
 
POI
POI17

Op donderdag 15 februari 1945 begeleidt 2nd Lt. Oscar R. Mariano afkomstig uit Detroit, Michigan USA met zijn Mustang P51D een aantal bommenwerpers van de 359th Fighter Group naar Bohlen net onder Leipzig in Duitsland. Hij was opgestegen vanaf Oost-Wretham, GB. Op de terugweg krijgt het vliegtuig een mechanische storing en moet hij zijn vliegtuig verlaten door middel van zijn parachute. Hij komt terecht in de Koningsoordpolder onder Dinteloord nabij het Benedensas. Een plaatselijke bewoner waarschuwt de geallieerden. Deze pikken hem op en binnen drie dagen is hij terug in Engeland.

 
 
 
POI
POI07

Schepen met explosieven aan boord.
In opdracht van het Ministerie van Oorlog lagen er 24 schepen in de vluchthaven aan het Dintelsas. Elk schip was voorzien van een springlading explosieven. Het doel was om bij dreiging deze springladingen te laten exploderen en zodoende onze waterwegen voor de vijand te blokkeren. Dit is nooit nodig geweest.

 
 
 
POI
POI08

Dintelsas, overzijde vluchthaven nabij de 1 Februariweg. Vliegtuigcrash Thunderbolt P47C. De plaats waar het vliegtuig is neergekomen is alleen nog zichtbaar op een luchtfoto.

 
 
 
POI
POI09

Op vrijdag 28 april 1944 crashte een Halifax B 3 halverwege de Postbaan. De bemanning bestond uit zeven personen. Te weten de piloot, co-piloot, navigator, bomrichter, navigator/boordschutter en nog twee boordschutters. Alle bemanningsleden kwam om. 

 
 
 
POI
POI10

Monument gesneuvelde vliegeniers
Ter nagedachtenis aan alle gesneuvelde vliegeniers werd op 20 september 2024  het monument sfeervol onthuld. Het monument staat nabij de kade. 
Het mocht niet blijven staan. Het waterschap moest toestemming geven om binnendijks een bouwwerk te mogen plaatsen.

 
 
Monument gesneuvelde vliegeniers
Monument gesneuvelde vliegeniers
POI12

‘De Duitse boer’ Dinteloord, boerderij ‘De Pannehoeve’ aan de Noordzeedijk te Dinteloord
De Pannehoeve was toen de N.V. Cultuur Mij. ‘Loverendale’ die zonder kunstmest biologisch dynamisch boerde. De boerderij was toen eigendom van Mej. Tak‑van Poortvliet, een dochter van Minister Tak-van Poortvliet. Zij was antroposofe en schonk haar bezittingen aan die beweging. In Duitsland stonden meerdere boerderijen van die beweging. Waarschijnlijk is de naam Duitse boer hierdoor ontstaan. Volgens de overlevering was er tijdens de Duitse bezetting, nabij de boerderij, een Duitse Bivak aanwezig.

 
 
 
POI
POI13

Op 8 mei 1944 besloten een aantal leden van de O.D.-groep Steenbergen en Dinteloord om een overval te plegen op de postauto. Deze auto vervoerde voedselbonnen van Roosendaal naar het distributiekantoor in Dinteloord. Jan  van Kaam, Kees Ernest en Theo Kemperman zouden de deelnemers zijn aan deze actie. De postauto zou tussen Roosendaal en Dinteloord onderschept worden. 
Op 8 mei 1944 deden zij zich, ter hoogte van de Pannehoeve (Duitse boer) aan de Noordzeedijk tussen Stampersgat en Dinteloord, voor als een Politiecontrole. De postauto werd tot stoppen gedwongen. De chauffeur en bijrijder van de postauto werden met chloroform bedwelmd. Tienduizenden bonnen werden buitgemaakt. Door een slordigheid werd al snel bekend wie de daders waren en zij werden gedwongen om onder te duiken. Ze overleefden de oorlog.

 
 
 
POI
POI14

Dinteloord nabij Stampersgat. In de nacht van zondag 31 mei 1942 crasht er een Britse Vickers-Wellington-1C in de Oude Prinslandse polder. 
Zij waren op hun terugvlucht na een bombardement op Neumarkt ten westen van de Rijn, nabij Bonn en Keulen. De bemanning bestond uit vier Britse militairen en een Canadees. Allen kwamen om.

 
 
 
POI
POI15

Op vrijdag 11 februari 1944 verongelukte een Duitse Focke-Wulf 190, gevlogen door K. Burk, ongeveer 500 meter ten noorden van de Zuidzeedijk achter de boerderij van landbouwer M. Bom uit Dinteloord. Naar alle waarschijnlijkheid is het stoffelijk overschot van de piloot nooit geborgen.

 
 
 
POI
POI16

Koningsoordpolder te Dinteloord.
Op dinsdag 22 februari 1944, omstreeks 12.30 uur, vond er een luchtgevecht plaats boven de toenmalige gemeente Dinteloord. Een Duitse jager, Focke Wulf 190, gevlogen door Hptm. Herbert Johann Huppertz werd hierbij geraakt. Hij bracht het toestel in een glijvlucht en kwam terecht in een akkerbouwland naast de Stelleweg in de Koningsoordpolder. Het toestel werd hierdoor weinig beschadigd, en Huppertz raakte niet gewond. Mogelijk dat deze piloot tijdens het luchtgevecht het vliegtuig B24 ‘Ginnie’ genoemd onder nummer .»18.heeft neergeschoten.

 
 
 
POI
POI18

Gemeente Dinteloord en Prinsenland.
Op 22 februari 1944 zijn er 700 geallieerde vliegtuigen in de lucht en zijn onderweg vanuit Engeland naar Gotha (Thüringen Duitsland). Aldaar zijn de fabrieken waar de Messerschmitt vliegtuigen worden gebouwd. Door weersomstandigheden worden de doelen niet bereikt. Op hun terugtocht vanuit Duitsland worden hun ladingen bommen op Nederlandse steden uitgeworpen. Duitse jagers zijn in de lucht. 

 
 
 
POI
POI19

In 1699 werd Koningsoord ingepolderd, genoemd naar Stadhouder Willem III, die toen ook koning van Engeland was. In de vroege jaren van Koningsoord waren er meerdere dijkdoorbraken. Dit is goed te zien wanneer men langs de Kleinedijk rijdt waar de dijk zich buigt (Poelzicht) richting het Volkerak. Hier moest de dijk hersteld worden vanuit de vaste grond vanwege de vorming van een groot wiel aan de binnenzijde. Op 1 februari 1953 werd de gemeente Dinteloord en Prinsenland ook geconfronteerd met de watersnood. In de dijk van de Driegebroederspolder was wel 300 meter dijk weggeslagen. In de toenmalige gemeente Dinteloord en Prinsenland kwamen zeven mensen om het leven

 
 
 
POI
POI20

Tijdens deze strenge winter tussen 1944 en 1945 bewaakten Canadese en Britse militairen deze dijk. Regelmatig werden er nog door de Duitsers de granaten het Volkerak overgeschoten. Dit zorgde voor veel angst onder de bevolking.

 
 
 
POI
POI21

Op zondag 13 juni 1943 was flight Lnt. J.E. Hall wingman na een missie op de terugweg naar Vlissingen. Onderweg werd het vliegtuig neergeschoten door een Duitse Focke Wulf 190 en de Spitfire 4 stort neer rechts van de Stoofdijk ter hoogte van de Schenkeldijk. Piloot Lnt. J.E. Hall werd krijgsgevangen gemaakt. Piloot Hall behoorde tot het 222e squadron en kwam van de RAF-basis Hornchurch GB.

 
 
 
POI
Download eventueel de route als uw deze liever op papier heeft (in pdf-formaat)..
Bijlage Grootte
Fietsroute Dinteloord (4.4 MB) 4.4 MB